Sunday, July 29, 2012

Badar Warriors.

Mereka bergerak dengan penuh semangat.
Penuh keazaman dan keimanan untuk menyahut seruan jihad.
Kepekatan iman dapat mengatasi bilangan mereka yang hanya sedikit cuma.Ada apa dengan sikitnya ahli badar?Ah.Allah sudah janjikan syurga buat mereka.
Membawa pelepah tamar.Tak ada mesingan.Tak ada kereta kebal pun.
Hanya 2 ekor kuda dan 70 ekor unta.Kuda dinaiki oleh Az-Zubair bin Al-Awwam dan Miqdad Al-Aswat.Seekor unta pula dikongsi seramai 2-3 orang.Bahkan rasulullah juga berkongsi dengan Ali dan satu lagi ahli badar bernama Mirthad bin Abi Mirthad.
313 Badar Wariors.

17 Ramadan 2 Hijrah.
Punca air Badar sudah ditawan.Strategik sungguh idea yang dikurniakan Allah kepada Habab Munzir!Kawasan yang sangat baik menjadi pelan peperangan yang bijak.
Katibah (pasukan) dibahagikan kepada dua.

1. Katibah satu panji Muhajirin dipegang oleh Ali bin Abi talib.
2. Katibah dua panji Ansar dipegang Sa'ad bin Muaz.

Sayap kanan = Penunggang kuda Zubair bin Al-Awwam.
Sayap kiri    = Penunggang kuda Miqdad Al-Aswat.
Belakang     = Quis bin Abi sa'saah.

Siapa kata Islam tak hebat.
Siapa kata Islam tak kuat.
Individu muslim cetakan Rasulullah adalah tulang belakang umat Islam ketika itu. Logam mereka kuat sungguh hei.Semua.Semua sekali logamnya sangat membawa keuntungan buat Islam.

313 lawan 1000 musyrikin yang bongkak kesombongan.Turun malaikat membantu ahli Badar. Tak berhenti Rasulullah berdoa kepada Allah agar diberi pertolongan olehNya.
Kepala jatuh tanpa terlihat siapa yang memenggalnya.Tangan terkulai siapa yang memotongnya.
Subhanallah.

Allah.
Berikan kami semangat, sepertimana semangat yang telah Kau kurniakan kepada ahli Badar yang dijamin syurga ini.Berikan kemenangan buat Islam yang sekarang sangat dihinakan oleh kuffar.Menangkanlah ya Allah.Menangkanlah ya Allah.

No comments: